Psychische problemen

Angststoornis

Wat is een angststoornis?

Angst is een verdedigingsmechanisme dat ons waarschuwt voor gevaar en brengt ons lichaam in staat van paraatheid. Dit is heel nuttig als er gevaar dreigt. Je lichaam bereidt zich in een reflex voor op een vecht-of-vlucht reactie. Lichamelijke reacties waaronder verhoogde hartslag, snellere ademhaling en meer spierspanning maken het je mogelijk om snel te reageren. Sommige mensen zijn echter bang terwijl er geen reëel gevaar dreigt. Het is moeilijk om deze angst te negeren, je lijkt geen keuze te hebben. Wanneer de angst zo groot wordt dat iemand er volledig door in beslag wordt genomen en situaties gaat vermijden spreken we van een angststoornis of fobie. Een angststoornis gaat vrijwel nooit over zonder behandeling.

Waar bent u bang voor?

U bent bang voor controleverlies en dit kan betrekking hebben op verschillende gebieden:

Symptomen angststoornis

Hoe ontstaat angst?

Angst begint vaak met dat u merkt u gespannen bent (waarnemen). Door deze spanning denkt u “het gaat mis” en “ik ben hier niet tegen opgewassen”(denken). Door deze gedachten gaat u zich angstig voelen (voelen). Uw reactie op deze angst is de situatie vermijden, de situatie niet meer op te zoeken of binnen de situatie uzelf beschermen (doen). Het gevolg op korte termijn is dat uw angst afneemt; op lange termijn loopt u het risico dat u steeds meer situaties vermijdt die een gespannen gevoel oproepen en dat u blijft geloven in uw angst.

Waardoor gaan angstklachten niet vanzelf over?

Angstklachten houden zichzelf in stand omdat ze uw waarneming, interpretatie en geheugen beïnvloeden. We noemen dit selectieve aandacht, selectieve interpretatie en selectief geheugen. Bij selectieve aandacht wordt uw aandacht extra gericht op datgene wat u angstig maakt. (bijvoorbeeld aandacht voor hartkloppingen bij de paniekstoornis, aandacht voor informatie over ziektes bij hypochondrie, aandacht voor tegenvallende prestaties bij een sociale fobie).

Bij selectieve interpretatie wordt er maar op één manier betekenis gegeven aan dat wat uw aandacht heeft en worden andere interpretaties genegeerd (bijvoorbeeld u ziet hoofdpijn als een bewijs van de gedachte dat u een hersentumor heeft bij hypochondrie, terwijl u ook misschien te weinig water gedronken heeft.)

Bij het selectieve geheugen worden goede ervaringen niet onthouden en ervaringen die uw angst bevestigen juist wel. (bijvoorbeeld afwijzing wordt door iemand met een sociale fobie wel onthouden maar een compliment niet).

Behandeling

Lees verder over de behandeling van angstklachten.

Zorgkaart Nederland

Sitemap